Παρασκευή, 18 Αυγούστου 2017

Είσοδος Χρήστη

Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2011 Ξενοδοχείο Athenaeum Intercontinental

Radio Conference: Τεχνολογία και Διαδίκτυο οδηγούν στην επόμενη μέρα

Marketing Week Online | 17 Μαΐου 2011 | 11:23 Γράφει ο Δημήτρης  Κορδεράς Topics: Ραδιόφωνο,Συνέδρια

Radio Conference

Τις πολυεπίπεδες ευκαιρίες για το Ραδιόφωνο στην ψηφιακή εποχή και την εποχή του Ιnternet ανέδειξε το 1ο Radio Conference, που διοργάνωσαν το Marketing Week και η Boussias Communications. Η εκτίμηση ότι το Ραδιόφωνο έχει μπροστά του μια τεράστια πρόκληση, ήταν διάχυτη σε όλους τους συνέδρους.

Mεταξύ των βασικών συμπερασμάτων ήταν η ανάγκη εξωστρέφειας των ραδιοφωνικών σταθμών, οι οποίοι πρέπει να αναλάβουν κοινές πρωτοβουλίες ανάδειξης των ισχυρών πλεονεκτημάτων του Μέσου, η απαραίτητη δημιουργική και στρατηγική συνύπαρξή του με τα Social Media, η στρατηγική ανάπτυξη της υπεραξίας του ραδιοφωνικού brand, η δημιουργική αξιοποίηση του περιεχομένου του και σε άλλες πλατφόρμες (όπως π.χ. στο Διαδίκτυο και στο Μobile), η ανάγκη ανάδειξης του interactive χαρακτήρα του, το ζητούμενο θέσπισης ξεκάθαρου νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας που θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις στο ραδιόφωνο κ.ά.

Το συνέδριο ξεκίνησε με τον χαιρετισμό του Παναγιώτη Κωστάκη, Γενικού Γραμματέα της ΕΙΙΡΑ, υπό την αιγίδα της οποίας είχε τεθεί η διοργάνωση. Ο Π. Κωστάκης ανέφερε τα πλεονεκτήματα που έχει το ραδιόφωνο, τα οποία πρέπει να αναδειχθούν ξεκάθαρα και αποφασιστικά, ενώ τόνισε ότι η νέα τεχνολογία, το Διαδίκτυο και οι εφαρμογές του αποτελούν σύμμαχο και όχι εχθρό του Μέσου.

Παράλληλα μίλησε για την ανάγκη επένδυσης του ραδιοφώνου σε νέους ανθρώπους με φρέσκιες ιδέες, αλλά και στα στοιχεία στα οποία πρέπει να επενδύσει το τελευταίο για να χτίσει πιστότητα με το κοινό του: Αξιοπιστία, ειλικρίνεια, συνέπεια.

ΕΝOΤΗΤΑ 1: PROGRAMMING
Τον συντονισμό της πρώτης ενότητας είχε ο Αντώνης Ανδρικάκης, ο οποίος έχει συνδέσει στενά το όνομά του με το ραδιόφωνο χρόνια τώρα, ενώ μέχρι πρότινος είχε τη Γενική Διεύθυνση των κρατικών ραδιοφώνων.

Nik Goodman, Σύμβουλος και πρώην Διευθυντής Προγράμματος στο Virgin Radio και τον Capital FM
Ο Nik Goodman αναφέρθηκε στη γενιά του Facebook και στον τρόπο που αυτή «καταναλώνει» ραδιόφωνο. Όπως τόνισε, για να ενισχυθεί το brand ενός ραδιοφωνικού σταθμού θα πρέπει αυτό να χτίσει σχέσεις πιστότητας με τους ακροατές του. Ο ίδιος έδωσε 4 συμβουλές για το πώς μπορεί αυτό να γίνει: Listen again, Site Channels, Social Media, Extra Content.

Με την πρώτη συμβουλή «Listen Again», προέτρεψε τους ραδιοφωνικούς σταθμούς να ακούσουν ξανά το καθημερινό τους περιεχόμενο, το οποίο θα πρέπει να βρουν δημιουργικούς τρόπους να το προβάλλουν τόσο μέσα από το Διαδίκτυο, όσο και μέσα από mobile εφαρμογές. Ένας τρόπος που ανέφερε είναι η «κειμενοποίηση» στο site του σταθμού μιας σημαντικής ηχητικής συνέντευξης και η προβολή της μέσα από τα Social Media.

«Αναζητήστε στρατηγική στο περιεχόμενό σας και φροντίστε αυτό να είναι διαθέσιμο σε πολλές πλατφόρμες» τόνισε. Η δεύτερη συμβουλή «Site Channels» προέτρεπε στη δημιουργία παράπλευρων καναλιών γύρω από το βασικό brand που είναι ο ραδιοφωνικός σταθμός. «Μην δημιουργείτε συνεχώς νέα brands ραδιοσταθμών, είναι ήδη πάρα πολλά» επισήμανε. Η τρίτη συμβουλή του Nik Goodman ήταν η αξιοποίηση των Social Media.

Σύμφωνα με τα όσα είπε, ο ραδιοφωνικός παραγωγός του σήμερα είναι διαρκώς «στον αέρα» μέσω των Social Media, όπως είναι π.χ. το Facebook και το Τwitter και μέσω αυτών μπορεί και πρέπει να αναπτύξει σχέσεις πιστότητας με τους ακροατές του. «Μέσα από τα Social Media, ο κόσμος βλέπει πια την καθημερινή πλευρά των παραγωγών, συνδέεται μαζί τους, ενώ έχει λόγο και στην παραγωγή προγράμματος, αφού πολλές φορές το δημιουργεί ο ίδιος» τόνισε.

Tέλος, κατέληξε με την προτροπή επιπλέον παραγωγής περιεχομένου, το οποίο να ξεπερνά την ηχητική εκπομπή. «Η νέα γενιά θέλει περισσότερο περιεχόμενο από το ραδιόφωνο, ακόμα και οπτικό, μέσω του Διαδικτύου» κατέληξε.

Mεταξύ των βασικών συμπερασμάτων ήταν η ανάγκη εξωστρέφειας των ραδιοφωνικών σταθμών, οι οποίοι πρέπει να αναλάβουν κοινές πρωτοβουλίες ανάδειξης των ισχυρών πλεονεκτημάτων του Μέσου, η απαραίτητη δημιουργική και στρατηγική συνύπαρξή του με τα Social Media, η στρατηγική ανάπτυξη της υπεραξίας του ραδιοφωνικού brand, η δημιουργική αξιοποίηση του περιεχομένου του και σε άλλες πλατφόρμες (όπως π.χ. στο Διαδίκτυο και στο Μobile), η ανάγκη ανάδειξης του interactive χαρακτήρα του, το ζητούμενο θέσπισης ξεκάθαρου νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας που θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις στο ραδιόφωνο κ.ά.

Το συνέδριο ξεκίνησε με τον χαιρετισμό του Παναγιώτη Κωστάκη, Γενικού Γραμματέα της ΕΙΙΡΑ, υπό την αιγίδα της οποίας είχε τεθεί η διοργάνωση. Ο Π. Κωστάκης ανέφερε τα πλεονεκτήματα που έχει το ραδιόφωνο, τα οποία πρέπει να αναδειχθούν ξεκάθαρα και αποφασιστικά, ενώ τόνισε ότι η νέα τεχνολογία, το Διαδίκτυο και οι εφαρμογές του αποτελούν σύμμαχο και όχι εχθρό του Μέσου.

Παράλληλα μίλησε για την ανάγκη επένδυσης του ραδιοφώνου σε νέους ανθρώπους με φρέσκιες ιδέες, αλλά και στα στοιχεία στα οποία πρέπει να επενδύσει το τελευταίο για να χτίσει πιστότητα με το κοινό του: Αξιοπιστία, ειλικρίνεια, συνέπεια.

ΕΝOΤΗΤΑ 1: PROGRAMMING
Τον συντονισμό της πρώτης ενότητας είχε ο Αντώνης Ανδρικάκης, ο οποίος έχει συνδέσει στενά το όνομά του με το ραδιόφωνο χρόνια τώρα, ενώ μέχρι πρότινος είχε τη Γενική Διεύθυνση των κρατικών ραδιοφώνων.

Nik Goodman, Σύμβουλος και πρώην Διευθυντής Προγράμματος στο Virgin Radio και τον Capital FM
Ο Nik Goodman αναφέρθηκε στη γενιά του Facebook και στον τρόπο που αυτή «καταναλώνει» ραδιόφωνο. Όπως τόνισε, για να ενισχυθεί το brand ενός ραδιοφωνικού σταθμού θα πρέπει αυτό να χτίσει σχέσεις πιστότητας με τους ακροατές του. Ο ίδιος έδωσε 4 συμβουλές για το πώς μπορεί αυτό να γίνει: Listen again, Site Channels, Social Media, Extra Content.

Με την πρώτη συμβουλή «Listen Again», προέτρεψε τους ραδιοφωνικούς σταθμούς να ακούσουν ξανά το καθημερινό τους περιεχόμενο, το οποίο θα πρέπει να βρουν δημιουργικούς τρόπους να το προβάλλουν τόσο μέσα από το Διαδίκτυο, όσο και μέσα από mobile εφαρμογές. Ένας τρόπος που ανέφερε είναι η «κειμενοποίηση» στο site του σταθμού μιας σημαντικής ηχητικής συνέντευξης και η προβολή της μέσα από τα Social Media.

«Αναζητήστε στρατηγική στο περιεχόμενό σας και φροντίστε αυτό να είναι διαθέσιμο σε πολλές πλατφόρμες» τόνισε. Η δεύτερη συμβουλή «Site Channels» προέτρεπε στη δημιουργία παράπλευρων καναλιών γύρω από το βασικό brand που είναι ο ραδιοφωνικός σταθμός. «Μην δημιουργείτε συνεχώς νέα brands ραδιοσταθμών, είναι ήδη πάρα πολλά» επισήμανε. Η τρίτη συμβουλή του Nik Goodman ήταν η αξιοποίηση των Social Media.

Σύμφωνα με τα όσα είπε, ο ραδιοφωνικός παραγωγός του σήμερα είναι διαρκώς «στον αέρα» μέσω των Social Media, όπως είναι π.χ. το Facebook και το Τwitter και μέσω αυτών μπορεί και πρέπει να αναπτύξει σχέσεις πιστότητας με τους ακροατές του. «Μέσα από τα Social Media, ο κόσμος βλέπει πια την καθημερινή πλευρά των παραγωγών, συνδέεται μαζί τους, ενώ έχει λόγο και στην παραγωγή προγράμματος, αφού πολλές φορές το δημιουργεί ο ίδιος» τόνισε.

Tέλος, κατέληξε με την προτροπή επιπλέον παραγωγής περιεχομένου, το οποίο να ξεπερνά την ηχητική εκπομπή. «Η νέα γενιά θέλει περισσότερο περιεχόμενο από το ραδιόφωνο, ακόμα και οπτικό, μέσω του Διαδικτύου» κατέληξε.


PANEL: «Radio Programme: The Innovative trends»
Το πρώτο panel του συνεδρίου, αφορούσε στο πρόγραμμα και στο περιεχόμενο του ραδιοφώνου και το συντόνισε ο Αντώνης Ανδρικάκης. Σε αυτό συμμετείχαν οι Αλέξης Καρακατσάνης, Διευθυντής Προγράμματος του Star FM 97.1 και του 93.1 Heart FM, ο Γιώργος Μουχταρίδης, Παραγωγός του Εν Λευκώ 87,7 FM και ο Χρήστος Μπάρλας, Managing Director του Real FM 97,8. Το πρώτο ζήτημα που απασχόλησε το panel ήταν ο βαθμός στον οποίο το κοινό στόχος ενός ραδιοφωνικού σταθμού επηρεάζει το περιεχόμενό του.

Σύμφωνα με τον Αλέξη Καρακατσάνη, το κοινό στόχος είναι το πρώτο που καθορίζεται με το ξεκίνημα ενός ραδιοφωνικού σταθμού, ενώ ο Γιώργος Μουχταρίδης συμπλήρωσε ότι τα τελευταία χρόνια η πραγματικότητα αυτή γίνεται και πιο έντονη. Από την πλευρά του ο Χρήστος Μπάρλας τόνισε ότι επειδή το ραδιόφωνο προσπαθεί να ανταγωνιστεί την τηλεόραση, θα πρέπει με το πρόγραμμά του να δημιουργεί εικόνες.

Ο ίδιος επισήμανε ότι δεν είναι εύκολο από την αρχή να οριοθετηθεί το κοινό στο οποίο θα απευθυνθεί ένα ραδιόφωνο, ενώ ανέφερε ότι ο πιο δύσκολος δρόμος είναι να προσπαθήσει κάποιος να δημιουργήσει ένα πολυσυλλεκτικό ραδιόφωνο, κάτι που -κατά τον ίδιο- κατάφερε ο Real FM 97,8. «Υπάρχουν εκπομπές με πιστό κοινό. Αυτό είναι το target group» κατέληξε.

Στη συνέχεια ο Αντώνης Ανδρικάκης ζήτησε από τους ομιλητές να αναφέρουν τους παράγοντες εκείνους που θα μπορούσε να λάβει κανείς υπόψη του σήμερα, εάν επιχειρούσε να στήσει έναν καινούργιο ραδιοφωνικό σταθμό. Κοινή διαπίστωση η ανάγκη αξιοποίησης προς την κατεύθυνση αυτή των Social Media, τα οποία ωστόσο απαιτούν προσεκτικό χειρισμό.

«Τα Social Media αντικατέστησαν την επαφή του ακροατή με τον παραγωγό μέσω τηλεφώνου» ανέφερε ο Αλέξης Καρακατσάνης, ενώ ο Γιώργος Μουχταρίδης τόνισε ότι θα λάμβανε υπόψη του τη σημερινή ψυχολογία των ελλήνων πολιτών και θα δημιουργούσε ένα πρόγραμμα με λιγότερο lifestyle, το οποίο όπως είπε, κούρασε τα τελευταία χρόνια και «σήμερα πλέον προκαλεί».

Αναφερόμενοι στον ρόλο του παραγωγού, οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι αποτελεί την ψυχή του ραδιοφώνου, αν και ο Γ. Μουχταρίδης διαφοροποιήθηκε σε ένα βαθμό, εκτιμώντας ότι «ο παραγωγός στο μουσικό ραδιόφωνο έχει καταργηθεί εδώ και πολύ καιρό». Κατά τον ίδιο, θα «επιστέψει», αλλά θα έχειδιαφορετικήμορφή. Τέλος, εστιάζοντας στον ρόλο του δημόσιου ραδιοφώνου, οι συμμετέχοντες εκτίμησαν ότι μπορεί να είναι ανταγωνιστικό με το ιδιωτικό, αρκεί να μην ξεχνάει και τον ρόλο που έχει ως δημόσιο.

ΕΝOΤΗΤΑ 2: ΤHE STRATEGIC PERSPECTIVE
Συντονιστής της δεύτερης ενότητας που είχε θέμα τη στρατηγική στο ραδιόφωνο ήταν ο Κωνσταντίνος Καμάρας, Αντιπρόεδρος της 24 Media. Η ενότητα περιελάμβανε δύο ενδιαφέρουσες ομιλίες, του James Cridland, Radio futurologist και της Remi Hofer, Special Projects Manager της GfK Telecontrol Switzerland.

James Cridland, Radio futurologist
Ο James Cridland ξεκίνησε την ομιλία του με την παραδοχή ότι οι ακροατές του ραδιοφώνου δεν είναι λιγότεροι από παλιά, απλά θα πρέπει αυτοί να προσεγγίζονται και μέσα από άλλες πλατφόρμες, όπως το Ιnternet και τα mobile applications. «Οι νέες μορφές περιεχομένου περιλαμβάνουν συνδυασμό ήχου και εικόνας, όπως videos μέσα από τα web sites των ραδιοφωνικών σταθμών, εμπλουτισμένο online περιεχόμενο κ.ά.».

Μερικές από τις εφαρμογές που ανέφερε είναι το «ανέβασμα» του ραδιοφωνικού προγράμματος στο site του σταθμού, η παροχή πρόσθετου περιεχομένου μέσα από τα sites (video, εικόνα, ήχος), η κειμενοποίηση του ηχητικού περιεχομένου και η διοχέτευσή του τόσο μέσα από το Ιnternet, όσο και μέσα από mobile applications που αφορούν σε ipad, iphones, smartphones, tablet PC’s, κ.ά.

Remi Hofer, Special Projects Manager της GfK Telecontrol Switzerland
Η Remi Hofer παρουσίασε μεταξύ άλλων μια νέα τεχνολογία μέτρησης στο ραδιόφωνο, το Media Watch, το οποίο αναπτύσσει κατά αποκλειστικότητα η GfK Telecontrol. Πρόκειται για μια εύχρηστη φορητή συσκευή ηλεκτρονικής μέτρησης για όλα τα κύρια Μέσα (Ραδιόφωνο, Τηλεόραση, Έντυπα), η οποία έχει τη μορφή ρολογιού χειρός.

Τo Μedia Watch καταγράφει τα δεδομένα του χρήστη στο σπίτι του και τα μεταδίδει σε έναν σταθμό αποθήκευσης, ο οποίος μέσω ειδικού προγράμματος τα αξιολογεί και τα ταυτοποιεί. Η Remi Hofer τόνισε ότι οι υφιστάμενες τάσεις στο ραδιόφωνο αναπτύσσονται ραγδαία, ενώ ειδική αναφορά έκανε στα web radios, τα οποία εγκυμονούν κινδύνους, όπως είναι το γεγονός ότι αναπτύσσονται σε ένα περιβάλλον χωρίς κανόνες, είναι αμφίδρομα, ενώ έχουν να αντιμετωπίσουν παγκόσμιο και όχι τοπικό ανταγωνισμό.

Καταλήγοντας, τόνισε ότι το ραδιόφωνο πρέπει να επεκταθεί στρατηγικά σε όλες τις διαθέσιμες πλατφόρμες (web & mobile), ενώ είναι απαραίτητο να αξιοποιήσει και τα Social Media.

The Leadership Panel
Στο πολύ ενδιαφέρον panel που αφορούσε στη στρατηγική του ραδιοφώνου, συμμετείχαν οι Λίνα Βασιλοπούλου, Γενική Διευθύντρια των Best 92,6, Εν Λευκώ 87,7 & V FM 88,3, Σταύρος Γεωργάκης, Διευθύνων Σύμβουλος του Galaxy 92, Ανδρέας Γιαννίκος, Γενικός Διευθυντής των Δίφωνο 96,6, Oasis 88 & Fresh 88,6 και Γιώργος Μπίνιος, Διευθύνων Σύμβουλος του Λάμψη FM. Ο Γιώργος Μπίνιος εκτίμησε ότι οι νέες τεχνολογίες μπορούν να δώσουν λύσεις, «εάν όμως αλλάξει ριζικά η δομή της ραδιοφωνικής αγοράς και η νομοθεσία».

Η Λίνα Βασιλοπούλου μίλησε για τις ευκαιρίες που προσφέρουν η ανάπτυξη της αμφίδρομης επικοινωνίας ακροατών-παραγωγών, η αξιοποίηση του Facebook και του Twitter και η επένδυση στα websites των σταθμών. O Aνδρέας Γιαννίκος εκτίμησε ότι το Ιnternet προσφέρει τη δυνατότητα ενίσχυσης του ραδιοφωνικού brand, «κάνοντας περισσότερα, πιο οικονομικά και περισσότερο αμφίδρομα πράγματα». Στην ίδια κατεύθυνση και ο Σταύρος Γεωργάκης, τόνισε ότι «οι νέες τεχνολογίες είναι η λύση αρκεί να τις αντιμετωπίσουμε με σεβασμό».

Τόνισε με τη σειρά του την ανάγκη χτισίματος δράσεων και εφαρμογών γύρω από το brand του ραδιοφώνου, επισημαίνοντας ότι το κοινό 15-24 θέλει να παρεμβαίνει στη διαμόρφωση του ραδιοφωνικού προγράμματος, είτε άμεσα, είτε έμμεσα. Περνώντας στο ζήτημα των επενδύσεων, ο Σταύρος Γεωργάκης επισήμανε ότι οι managers του ραδιοφώνου είναι φοβισμένοι απέναντι στις νέες τεχνολογίες, αφού ακόμα και στην Αγγλία μόλις το 15% αυτών τις αξιοποιούν. Ο Ανδρέας Γιαννίκος διέκρινε έναν «πανικό» για το θέμα του περιεχομένου, τη στιγμή που όπως εκτιμά «περιεχόμενο υπάρχει, απλά πρέπει να μάθουμε να το αξιοποιούμε καλύτερα».

Μαζί του συμφώνησε η Λίνα Βασιλοπούλου, ενώ ο Σταύρος Γεωργάκης αναφέρθηκε στο φλέγον ζήτημα του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ραδιοφωνικών σταθμών, το οποίο είναι ανεπαρκές και αποθαρρύνει κάθε ενδιαφερόμενο επενδυτή. Ζήτησε να θεσπιστούν νόμοι που προστατεύουν το Μέσο, αλλά και την ανανέωση της αδειοδότησης των ραδιοφωνικών σταθμών με ουσιαστικά κριτήρια, όπως είναι η βιωσιμότητα και οι επενδύσεις. «Δεν είναι δυνατόν να έχουμε αγγελιόσημο 21,5% και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί να είναι μείον στα έσοδά τους» τόνισε χαρακτηριστικά.

Η Λίνα Βασιλοπούλου από την πλευρά της αναφέρθηκε στην υπερβολική ευαισθησία που δείχνει το ΕΣΡ και ζήτησε ξεκάθαρα την κατάργηση του αγγελιοσήμου. Αναφερόμενος στη ύφεση, ο Γιώργος Μπίνιος εκτίμησε ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στο ραδιοφωνικό σκηνικό. «Θα συνεχίσουν να μειώνονται οι θέσεις εργασίας, ενώ κάποιοι σταθμοί θα αναγκαστούν να αναπτύξουν περαιτέρω συνέργειες. Οι μεγάλοι όμιλοι Μedia με ραδιόφωνα, έχουν περισσότερη ευελιξία, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν και την απαραίτητη εξειδίκευση».

Τη δημιουργία κοινών εμπορικών τμημάτων εντόπισε ως λύση ο Διευθύνων Σύμβουλος του Galaxy 92, ενώ η Λίνα Βασιλοπούλου αφού συμφώνησε με την ανάγκη ανάπτυξης συνεργασιών και συνεργιών, επισήμανε ότι οι όμιλοι Μedia χειρίζονται τους ραδιοφωνικούς σταθμούς ως αυτόνομες εταιρείες. Ο Ανδρέας Γιαννίκος ωστόσο τόνισε ότι έχει εμπιστοσύνη στην ΕΙΙΡΑ, η οποία ασχολείται με τα θεσμικά, ενώ επισήμανε ότι τον ενδιαφέρει περισσότερο να δει ο ίδιος τι μπορεί να κάνει για να αλλάξει η κατάσταση και όχι να αντιμετωπίζει την κατάσταση μοιρολατρικά. Πάντως, δεν έκρυψε την αγωνία των ανεξάρτητων σταθμών για το αν καταφέρουν να αντέξουν την κρίση, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι οι συνεργασίες μπορούν να αφορούν σε πολλά πράγματα και όχι μόνο εξαγορές.

Πηγαίνοντας τη συζήτηση σε πιο «στενάχωρα» ζητήματα, οι ομιλητές αναφέρθηκαν και στον ρόλο της ΕΙΙΡΑ. Η Λίνα Βασιλοπούλου εκτίμησε ότι η Ένωση δεν έχει κάνει μέχρι σήμερα όλα όσα έχει υποσχεθεί, «να βγει δηλαδή στην κοινωνία και να μιλήσει για τη σημασία και τα πλεονεκτήματα του ραδιοφώνου».

Ο Σ. Γεωργάκης διαφώνησε μαζί της, αναφέροντας κάποιες κινήσεις της ΕΙΙΡΑ σε ζητήματα όπως είναι η ΑΕΠΙ και τα συγγενικά δικαιώματα, ωστόσο δεν αρνήθηκε ότι η Ένωση δεν έχει πείσει για την αποτελεσματικότητα της ραδιοφωνικής διαφήμισης. Τέλος, ο Γιώργος Μπίνιος υπογράμμισε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για το ραδιόφωνο είναι να πείσει ότι δεν πρέπει να λειτουργεί ως συμπληρωματικό Μέσο.

ΕΝOΤΗΤΑ 3: ΤHE ADVERTISING ΜARKETPLACE
H τρίτη ενότητα απευθύνονταν κυρίως στη διαφημιστική αγορά και αφορούσε σε δύο βασικά ζητήματα: Τον ρόλο των μετρήσεων στο ραδιόφωνο, αλλά και τις δυνατότητες που έχει ως διαφημιστικό Μέσο. Συντονίστρια και Προεδρεύουσα της ενότητας ήταν η Ξένια Κούρτογλου, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Bari/Focus.

Debbie Haigh, Strategy Consultant της R.A.B.
Μετά την παρουσίαση της ποιοτικής έρευνας για το ραδιόφωνο από τη Βαλέρια Τσάμη, το λόγο πήρε η Debbie Haigh, Strategy Consultant της R.A.B., με ομιλία που είχε τον χαρακτηριστικό τίτλο «Radio: Turning Art into Science». Ο βασικός προβληματισμός της Debbie Haigh ήταν η ανάγκη περισσότερο δημιουργικών διαφημίσεων στο ραδιόφωνο. Μιλώντας για την κατάσταση που επικρατεί στη Μεγάλη Βρετανία, τόνισε ότι το ραδιόφωνο δεν έχει χάσει κοινό, ενώ οι ραδιοφωνικοί σταθμοί εξακολουθούν να επενδύουν πολλά στο brand τους.

«Η αυξημένη δημιουργικότητα των ραδιοφωνικών διαφημίσεων οδήγησε το Μέσο να διπλασιάσει τη διαφημιστική του απορρόφηση από το 2004 μέχρι το 2007» τόνισε. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο λανσάρισμα του Radio Gauge, ενός εργαλείου μέτρησης στο ραδιόφωνο, το οποίο μετράει measures awareness, consideration, brand health και creativity. Το εργαλείο δημιούργησε η Commercial Radio Ιndustry και χρηματοδοτήθηκε από τους ίδιους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Όπως ανέφερε η ίδια, το Radio Gauge το υποδέχθηκε εξαιρετικά θερμά η διαφημιστική αγορά, αφού απαντούσε σε καίριες ανάγκες της.

«Το αποτέλεσμα ήταν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί να δουν αύξηση στα διαφημιστικά τους έσοδα, ενώ και οι διαφημιζόμενοι που επένδυσαν στο ραδιόφωνο αύξησαν τον κύκλο εργασιών τους κατά 2 εκατ. λίρες». Όπως εκτίμησε, η διαφήμιση στο ραδιόφωνο για να είναι αποτελεσματική πρέπει να προάγει τα εξής 5 στοιχεία: Involvement, Identity, Impression, Information, Integration, ενώ έρευνες έδειξαν ότι υπάρχει πολύ στενή σχέση της δημιουργικότητας με την αποτελεσματικότητα. «Η διαφήμιση που γίνεται στο ραδιόφωνο πρέπει να αρμόζει στη φυσιογνωμία του προϊόντος και να μην είναι αντιγραφή της τηλεοπτικής» κατέληξε.

PANEL: Ο ρόλος των μετρήσεων στο ραδιόφωνο και η αξιοπιστία τους
Το πρώτο panel της τρίτης ενότητας καταπιάστηκε με το ζήτημα της αξιοπιστίας των μετρήσεων, αλλά και του ρόλου που αυτές διαδραματίζουν στη χάραξη επικοινωνιακής πολιτικής των διαφημιζόμενων. Στο panel συμμετείχαν οι Χρήστος Γιακουμόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής του Galaxy 92 & Πρόεδρος ΕΠΠ της ΑΕΜΑΡ, η Βαλέρια Τσάμη, Αντιπρόεδρος και Γενική Διευθύντρια της Focus/Bari, ο Νίκος Σύμπουρας, Γενικός Διευθυντής της Aegis Media Hellas, αλλά και η Debbie Haigh.

Το πρώτο ερώτημα ήταν κατά πόσο οι μετρήσεις ακροαματικότητας αποτελούν κριτήριο ένταξης ραδιοφωνικών σταθμών στο media mix των διαφημιζόμενων. Κανείς δεν αρνήθηκε ότι αυτό ισχύει. Ο Χρήστος Γιακουμόπουλος ωστόσο, αναφερόμενος στην ΑΕΜΑΡ και στον ρόλο της στην εξέλιξη της ραδιοφωνικής μέτρησης εκτίμησε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα.

«Έξι χρόνια στην ΑΕΜΑΡ βρεθήκαμε πιο κοντά στην έρευνα, την οποία διαμορφώσαμε και εξελίξαμε. Η ατμομηχανή της ΑΕΜΑΡ είναι η συνεργασία των ραδιοφωνικών σταθμών. Όλο αυτό το διάστημα γράφτηκαν πολλά για τα προβλήματα που προέκυψαν, τα περισσότερα εκ των οποίων όμως ήταν λυμένα. Ο πρώτος και βασικός μας στόχος ήταν να ελέγξουμε διεξοδικά την έρευνα για την αξιοπιστία της. Και πιστεύω ότι τα καταφέραμε» επισήμανε μεταξύ άλλων. «Η συζήτηση για την αξιοπιστία των μετρήσεων είναι σημαντική, αλλά στην καθημερινότητα των media specialist agencies λίγα έχει να πει, αφού η αγορά αποφασίζει μόνη της, με ένα συγκεκριμένο τρόπο το πως και που θα επενδύσει» τόνισε από την πλευρά του ο Νίκος Σύμπουρας.

Η Ξένια Κούρτογλου επισήμανε ότι η αξιοπιστία μιας έρευνας στηρίζεται στη μεθοδολογία της. «Δεν υπάρχει ούτε μια τέλεια έρευνα, αφού όλες έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους. Μας ενδιαφέρει περισσότερο η αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος. Οι αστάθμητες αναφορές που δημιουργούν μεγάλες διαφορές από εβδομάδα σε εβδομάδα, οφείλονται στο ότι κάθε εβδομάδα χρησιμοποιείται διαφορετικό δείγμα. Η συγκριτική τάση δημιουργείται όταν βλέπουμε τα στοιχεία για 4 εβδομάδες συνεχώς και όχι μόνο σε μια εβδομάδα» ανέφερε.

Η Βαλέρια Τσάμη τόνισε ότι η έρευνα ελέγχεται σε κάθε της στάδιο, με επιπλέον ελέγχους της ΑΕΜΑΡ, μέσω ελεγκτών της που ακούν τις συνεντεύξεις και κάνουν και έκτακτους εξονυχιστικούς ελέγχους. Στο ερώτημα γιατί οι διαφημιζόμενοι θέτουν υπό αμφισβήτηση τις έρευνες στο ραδιόφωνο, κάτι που δεν κάνουν για ανάλογες έρευνες στην τηλεόραση, ο Νίκος Σύμπουρας τόνισε ότι απλά οι διαφημιζόμενοι λειτουργούν εμπειρικά στην τελευταία.

«Κάνουν πολύ τηλεόραση, βλέπουν αποτέλεσμα και το αποδέχονται. Διοχετεύουν περισσότερα κονδύλια στην τηλεόραση και έχουν μεγαλύτερη εμπειρία σε αυτήν. Στο ραδιόφωνο τα κονδύλια είναι μικρά και οι marketers δεν έχουν την απαιτούμενη εμπειρία και γνώση του Μέσου» είπε. Δίνοντας και μια εικόνα για το τι συμβαίνει στο εξωτερικό, η Debbie Haigh τόνισε ότι υπάρχει γενικότερα μια αμφισβήτηση των ραδιοφωνικών ερευνών, «δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα».

Στο σημείο αυτό, στο πλαίσιο αυτοκριτικής, οι άνθρωποι του ραδιοφώνου που βρίσκονταν στην αίθουσα υπογράμμισαν τις δικές τους ευθύνες για την απαξίωση του Μέσου, ενώ δεσμεύθηκαν στην ανάληψη σχετικής θεσμικής πρωτοβουλίας από την ΑΕΜΑΡ. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και η πρόθεση των σταθμών να ζητήσουν μηνιαίες μετρήσεις ακροαματικότητας, βάζοντας τέλος στις εβδομαδιαίες.

Derrick Wilkie, Development Director Radio 100FM, Copenhagen
Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών απασχόλησε τον Derrick Wilkie, Development Director του Radio 100FM της Κοπεγχάγης, ο οποίος προέτρεψε τους ανθρώπους του ραδιοφώνου να δημιουργήσουν το μέλλον του μέσου και όχι απλά να το ακολουθήσουν. «Πρέπει να είμαστε εκεί που βρίσκονται οι ακροατές μας. Κι αυτοί σήμερα βρίσκονται στα mobile applications, στα smartphones, στα iPhones και στα Social Media» τόνισε, αναφέροντας παράλληλα ως σχετικό παράδειγμα το Absolute Radio, «το οποίο δεν αποτελεί απλά έναν ραδιοφωνικό σταθμό, αλλά μια μάρκα ψυχαγωγίας που βρίσκεται σε διαφορετικές πλατφόρμες».

Όπως ανέφερε εξάλλου, τα iΤunes μέχρι το τέλος του 2011 θα έχουν προχωρήσει σε εμπορική συμφωνία με ραδιοφωνικό σταθμό στην Ελλάδα. Ο Wilkie εκτίμησε ότι κανένας ραδιοφωνικός σταθμός δεν μπορεί σήμερα να επιβιώσει εάν αγνοήσει το Facebook. Παράλληλα, ζήτησε από τους ιδιοκτήτες των ραδιοφωνικών σταθμών να προσαρμοστούν στις αλλαγές για να διασφαλίσουν τα κέρδη τους, βρίσκοντας π.χ. μη χαρτογραφημένες περιοχές για ανάπτυξη. «Με αυτόν τον τρόπο θέτετε εκτός τον ανταγωνισμό σας» είπε.

Ωστόσο δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την ελληνική αγορά, διερωτώμενος εάν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί έχουν καταλάβει ότι βρίσκονται όλοι στην ίδια βάρκα «Δεν έχω πειστεί ακόμα» επισήμανε χαρακτηριστικά. «Δημιουργήστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης, βάλτε ρεαλιστικούς, μετρήσιμους και ελκυστικούς στόχους και επικεντρωθείτε σε αυτούς» κατέληξε.

PANEL: Advertising Strategies for Radio
Στο τελευταίο panel εκπροσωπήθηκαν στελέχη από όλο το φάσμα της αγοράς, Εμπορικοί Διευθυντές ραδιοφώνων, διαφημιζόμενοι και διαφημιστές. Σε αυτό συμμετείχαν οι Γιώργος Πουλάκης, Εμπορικός Διευθυντής των Αnt1 Radio, Ρυθμός 94,9 FM & Heaven, Βαγγέλης Σπάρταλης, Εμπορικός Διευθυντής του Real FM, Μαρία Μπαλικούρα, Εμπορική Διευθύντρια του NovaΣπορ FM, Μάριος Τσουκάτος, Εμπορικός Διευθυντής του Sentra 103,3, Πολύκαρπος Ζαλώνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Pollen, Έλενα Μαθιού, Διευθύντρια Μάρκετινγκ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Στέφανος Ξενάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Ίνκαμ.

Το βασικό θέμα προβληματισμού των ομιλητών αφορούσε στον τρόπο που οι διαφημιζόμενοι επιλέγουν το ραδιόφωνο για να διαφημιστούν. «Στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν κριτήρια» ανέφερε ο Πολύκαρπος Ζαλώνης, «προσγειώνοντας» τους συνέδρους. «Για τους διαφημιστές και τους διαφημιζόμενους το ραδιόφωνο είναι βοηθητικό Μέσο, απλά συμπληρώνει την Τηλεόραση. Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια από τους ανθρώπους του ραδιοφώνου για να γίνει πρωτεύων Μέσο» τόνισε, επισημαίνοντας ακόμα ότι «στη διαφήμιση δεν γίνονται όλα τόσο οργανωμένα όσο φαίνονται».

Από την πλευρά του ο Στέφανος Ξενάκης υπογράμμισε ότι δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει το ραδιόφωνο, ένα Μέσο που ακούει το 95% όλων των κοινών. «Όποιος ασχοληθεί σοβαρά με το ραδιόφωνο θα διαπιστώσει πόσο ισχυρό Μέσο είναι. Εκείνοι που δεν το πιστεύουν, δεν έχουν ασχοληθεί μαζί του ουσιαστικά» τόνισε. Μιλώντας για τη συμπόρευση του Ραδιοφώνου με το Ιnternet, ανέφερε ότι ήδη στη χώρα μας υπάρχουν 155.000 άνθρωποι που καθημερινά ακούν web radios.

Από την πλευρά του ο Γιώργος Πουλάκης εκτίμησε ότι ο συνδυασμός Ραδιοφώνου και Ιnternet, εμπορικά δεν προσφέρει ακόμα τα αναμενόμενα, «κάτι όμως που καλλιεργείται σιγά-σιγά». «Προσπαθούμε να στρέψουμε το κοινό μας προς το Ιnternet, έτσι ώστε να χτίσουμε αμφίδρομη σχέση μαζί του» ανέφερε. Ιδιαίτερα ρεαλιστική ήταν η τοποθέτηση της Έλενας Μαθιού, Διευθύντριας Μάρκετινγκ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία τόνισε ότι σε μια εποχή με περιορισμένα διαφημιστικά κονδύλια, το R.O.I. συνιστά βασικό κριτήριο επιλογής Μέσου.

«Είμαστε όλοι οι διαφημιζόμενοι σε μια εποχή λίγο "μπακαλίστικη". Πόσα θα δώσουμε, πόσα θα πάρουμε» είπε χαρακτηριστικά. Από την άλλη πλευρά, εκθείασε τις σημαντικές επικοινωνιακές ευκαιρίες που προσφέρει το Ραδιόφωνο, το οποίο «προσαρμόζεται εύκολα στα δεδομένα, είναι ευέλικτο και αποτελεί ευθύνη όλων μας να δούμε πώς μπορούμε να το προάγουμε».

Η Μαρία Μπαλικούρα εκτίμησε με τη σειρά της, ότι πρέπει να αναβαθμιστεί περαιτέρω το περιβάλλον και το περιεχόμενο του ραδιοφώνου, με βασικό άξονα την ενίσχυση του αμφίδρομου χαρακτήρα του. «Πρέπει να βγούμε δυνατά και να πείσουμε τον ακροατή να μείνει πιστός σε εμάς. Να κρατήσουμε κοντά μας το κοινό που μας ακολουθεί εμπλέκοντάς το ενεργά στο καθημερινό μας πρόγραμμα».

Ο Βαγγέλης Σπάρταλης από την πλευρά του τόνισε ότι χρειάζεται εξωστρέφεια και «να πείσουμε τους ανθρώπους της διαφήμισης ότι ξέρουμε να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας». Κλείνοντας τον πρώτο κύκλο του panel, ο Μάριος Τσουκάτος εκτίμησε ότι το Ραδιόφωνο μπορεί να γίνει κύριο Μέσο, «αρκεί εμείς να το πουλήσουμε σωστά, ορθολογικά και ρεαλιστικά», ενώ τόνισε ότι υπάρχει ανάγκη για μεγάλη δημιουργικότητα σε αυτό. «Τα τελευταία 15 χρόνια δεν έγιναν πολλά πράγματα προς αυτήν την κατεύθυνση, η ΕΙΙΡΑ πρέπει να πάρει πρωτοβουλίες» κατέληξε.

Ενδιαφέρουσες απόψεις ωστόσο ακούστηκαν και στο ερώτημα περί δημιουργικότητας του ραδιοφώνου. «Οι διαφημιστικές εταιρείες δεν αγαπούν το Ραδιόφωνο» ανέφερε ο Π. Ζαλώνης προκαλώντας και πάλι το μεγάλο ενδιαφέρον της αίθουσας. «Το όνειρο του διαφημιστή είναι να κάνει μια καλή καταχώριση ή ένα καλό τηλεοπτικό σποτ, τα οποία θα αναδείξουν τη δουλειά του. Στις διαφημιστικές εταιρείες τα ραδιόφωνο αγαπάει περισσότερο ο νέος κειμενογράφος, ο οποίος βλέπει το Μέσο αυτό ως τον μόνο τρόπο να φανεί ο ίδιος περισσότερο. Οι νέοι άνθρωποι που αγαπούν το κείμενο, είναι οι σύμμαχοι των ραδιοφώνων» είπε.

Κινούμενος στην ίδια κατεύθυνση, προέτρεψε τους ραδιοφωνικούς σταθμούς να θεσπίσουν διαφημιστικά πακέτα για νεοεισερχόμενους διαφημιζόμενους, τα οποία για ένα διάστημα να είναι δωρεάν. «Ούτως ή άλλως αυτούς δεν τους έχετε στο πελατολόγιό σας. Δώστε τους την ευκαιρία να δουν την αποτελεσματικότητα του Μέσου και στη συνέχεια, μπορεί να τους κερδίσετε» ανέφερε.

Παίρνοντας και πάλι το λόγο η Έλενα Μαθιού προέτρεψε το ραδιόφωνο να δει τον εαυτό του ως «πολυμέσο», κάτι που θα ανοίξει νέες προοπτικές εμπορικής αξιοποίησής του. «Το ραδιόφωνο τρέφεται από τη δημιουργικότητά του και μια ωραία ιδέα μπορούμε να την πουλήσουμε» εκτίμησε ο Γιώργος Πουλάκης, ενώ ο Στέφανος Ξενάκης υποστήριξε πως ό,τι δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα το ραδιόφωνο «είναι γιατί δεν προσπάθησε αρκετά».

Τέλος, ο Βαγγέλης Σπάρταλης τόνισε την αναγκαιότητα «οι εμπορικοί να έρθουν πιο κοντά με τους παραγωγούς. Είναι αλήθεια ότι δεν κάνουμε πάντα ουσιαστικές προτάσεις στους διαφημιζόμενους, αφού δεν γνωρίζουμε επακριβώς τις ανάγκες τους» κατέληξε.

Έρευνα Bari/Focus: Το Ραδιόφωνο ως Μέσο και ως διαφημιστικό όχημα
Οι ποιοτικές έρευνες στο ραδιόφωνο είναι ελάχιστες και ως εκ τούτου, κάθε μια τέτοια που εμφανίζεται προκαλεί έντονο ενδιαφέρον.

Όπως η σχετική οnline έρευνα που διεξήγαγε η Bari/Focus αποκλειστικά στο πλαίσιο του Radio Conference, την οποία και παρουσίασε στους συνέδρους η Βαλέρια Τσάμη, Αντιπρόεδρος και Γενική Διευθύντρια της εταιρείας. H έρευνα διεξήχθη μέσω του Focus Online Panel, από 11-12 Μαρτίου 2011, σε δείγμα 300 ατόμων, ηλικίας 15-70 ετών, στην Αττική και στο νομό Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 83% του δείγματος στο νομό Αττικής ακούει καθημερινά ραδιόφωνο κατά μέσο 3,5 ώρες, που μεταφράζεται σε 2.548.00 ακροατές. Στο νομό Θεσσαλονίκης, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 81%, που ακούει ραδιόφωνο κατά μέσο όρο 3,3 ώρες καθημερινά, ποσοστό που μεταφράζεται σε 677.000 ακροατές. Το 85% του δείγματος δηλώνει πολύ/αρκετά ικανοποιημένο από το ραδιόφωνο, ενώ είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δει κανείς τις ποιοτικές παραμέτρους.

Ιδού τι δήλωσε το δείγμα: Το ραδιόφωνο χαλαρώνει (94%), φτιάχνει τη διάθεση (91%), διασκεδάζει (90%), ταξιδεύει (81%), δημιουργεί θετικά συναισθήματα (83%), δεν περιορίζει (83%), συντροφεύει οπουδήποτε (75%), δημιουργεί ταύτιση (50%). Το 45% το προτιμά για την ενημέρωσή του και το 57% για την ψυχαγωγία του. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να δει κανείς την άποψη του κοινού για τις ραδιοφωνικές διαφημίσεις. Το 57% τις βρίσκει έξυπνες, το 54% διασκεδαστικές και το 55% δημιουργικές. Το 57% αναφέρει ότι έχουν slogan που θυμάται για πολύ καιρό και το 52% ότι του αποσπούν την προσοχή. Το 37% εκτιμά ότι προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες που το ενδιαφέρουν, ενώ το 23% πιστεύει ότι του δίνουν ιδέες νέας καταναλωτικής συμπεριφοράς.

Όσον αφορά στις ιδανικές κατηγορίες διαφημιζόμενων για το ραδιόφωνο, σύμφωνα με το κοινό της έρευνας είναι μπαρ/εστιατόρια/κινηματογράφοι/ψυχαγωγία (93%), ταξίδια/διακοπές/αεροπορικές & ακτοπλοϊκές εταιρείες (80%), μεγάλα καταστήματα/πολυκαταστήματα (78%), τηλεφωνία/τηλεπικοινωνίες (76%), είδη ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών συσκευών (62%), τρόφιμα/ποτά (61%), εκπαιδευτικά κέντρα (56%), ρούχα/αξεσουάρ/μόδα (54%), κέντρα αισθητικής/γυμναστήρια/spa (53%), βενζίνη/πετρέλαιο θέρμανσης (50%), αυτοκίνητα/μηχανές/ανταλλακτικά (46%), καλλυντικά/προϊόντα μακιγιάζ (45%).

Οι ραδιοφωνικές διαφημίσεις προτρέπουν το κοινό να αναζητήσει επιπλέον πληροφορίες για ένα προϊόν ή υπηρεσία σε ποσοστό 91%, ενώ βοηθούν το 72% του δείγματος να βελτιώσει την εικόνα που είχε για το προϊόν αυτό.

« 1 2 3 4 ... 8 »
  • ΧΟΡΗΓΟΣ
GFK
GFK TELECONTROL
GFK TELECONTROL
  • ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ
  • ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΚΤΥΠΩΣΕΩΝ
  • ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ
ΕΙΙΡΑ
ΕΙΙΡΑ
  • ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΣΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
BEST FM
BEST FM
Vfm
Vfm

Δείτε τους όρους χρήσης. Επικοινωνήστε μαζί μας.

© 2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, T:210 6617777, F:210 6617778

Designed by Boussias
New Media Team